Martin Schmeding (Leipzig)
Programma
JOHANN SEBASTIAN BACH 1685-1750 | “Goldberg Variationen”, BWV 988 ARIA VARIATIO 1 VARIATIO 2 VARIATIO 3 Canone all’Unisono VARIATIO 4 VARIATIO 5 VARIATIO 6 Canone alla Seconda VARIATIO 7 VARIATIO 8 VARIATIO 9 Canone alla Terza VARIATIO 10 Fughetta VARIATIO 11 VARIATIO 12 Canone alla Quarta VARIATIO 13 VARIATIO 14 VARIATIO 15 Canone alla Quinta (Andante) VARIATIO 16 Ouverture VARIATIO 17 VARIATIO 18 Canone alla Sesta VARIATIO 19 VARIATIO 20 VARIATIO 21 Canone alla Settima VARIATIO 22 Alla breve VARIATIO 23 VARIATIO 24 Canone all’Ottava VARIATIO 25 VARIATIO 26 VARIATIO 27 Canone alla Nona VARIATIO 28 VARIATIO 29 VARIATIO 30 Quodlibet ARIA |
MARTIN SCHMEDING, geboren in Minden/Westfalen in 1975, studeerde in Hannover, Amsterdam en Düsseldorf o.a. bij Ulrich Bremsteller, Lajos Rovatkay, Hans van Nieuwkoop, Jacques van Oortmerssen en Jean Boyer. Hij won prijzen op tal van nationale en internationale concoursen en ontving ook enkele beurzen.
Na functies als cantor en organist in Hannover en Düsseldorf, werkte hij als Dresdener Kreuzorganist op één van de belangrijkste kerkmuzikale posten van Duitsland. Na onderwijsposities in Hannover, Leipzig, Weimar en Dresden, was hij van 2004-2015 hoogleraar orgel en directeur van het Instituut voor Kerkmuziek aan de Hochschule für Musik in Freiburg. Sinds 2015 is hij hoogleraar orgel en artistiek directeur van de Hochschule für Musik und Theater in Leipzig. Daarnaast werd hij in 2018 gasthoogleraar aan het Royal Conservatory in Birmingham.
Radio- en cd-opnamen, publicaties in vakbladen, muziekuitgaven, concerten als solist, kamermusicus, met orkesten in binnen- en buitenland en bij grote festivals, doceren tijdens nationale en internationale masterclasses en werkzaamheden als jurylid, dirigent en componist vervolledigen zijn artistieke profiel.
In 2009, 2017 en 2020 ontving hij de Preis der deutschen Schallplattenkritik (Bestenliste) en in 2010 de Echo Klassik als Instrumentalist van het jaar. In 2017 werd hij uitgeroepen tot Professor van het jaar in de geesteswetenschappen. In 2021 promoveerde hij summa cum laude met een proefschrift op het werk van Wolfgang Rihms.