Internationaal Orgelfestival 2023

Het Internationaal Orgelfestival omvat een aantal avondconcerten aan het einde van de zomer, waarbij binnen- en buitenlandse toporganisten concerteren op het Metzler-orgel. De programma’s bevatten muziek uit diverse eeuwen en stijlperiodes. Kenmerkend zijn de artistieke kwaliteit, stijlvolle presentatie en sfeervolle ambiance. Daaraan wordt bijgedragen door de historische entourage van de kerk, de verlichting van het orgelfront, het verzorgde programmaboekje, de videopresentatie van organisten en registranten in actie en de gelegenheid tot ontmoeting onder het genot van een drankje.

Voor het festival van 2023 zijn Evan Bogerd (Amsterdam) en Léon Berben (Keulen) als gastorganisten uitgenodigd. Ben van Oosten verzorgt als vaste organist van de Grote Kerk het slotconcert.

Dit jaar wordt bijzondere aandacht besteed aan de componisten Jacques-Nicolas Lemmens (200 jaar geleden geboren) en Max Reger (150 jaar geleden geboren). Van laatstgenoemde worden door Evan Bogerd en Ben van Oosten twee van zijn grote koraalfantasieën uitgevoerd. Tussen deze twee concerten speelt Léon Berben een fraai barokprogramma met werken van Dietrich Buxtehude en Johann Sebastian Bach.

29 augustusEvan BogerdProgrammaReserveer nu
31 augustusLéon BerbenProgrammaReserveer nu
2 septemberBen van OostenProgrammaReserveer nu

Aanvang: 20:15 uur